Slimmer laden met Laadpaal Outlet & Frank Energie
Doe mee met de €250,- cashback actie
Dynamische contracten veroveren snel de markt. Alleen al in het afgelopen jaar koos een
kleine half miljoen Nederlanders voor een dynamisch contract. De verwachting is dat die
trend doorzet en dat over een paar jaar de meeste Nederlanders een dynamisch contract
hebben, net als in Scandinavië.
Traditionele contracten passen niet meer bij een sterk geëlektrificeerde maatschappij. Met
meer dan twee miljoen warmtepompen, zonnepanelen, thuisbatterijen en in 2024 een half
miljoen elektrische auto’s, moet de consumptie van stroom beter afgestemd worden op de
productie. Dynamische contracten bieden een prijsprikkel om stroomverbruik te verplaatsen
naar goedkopere momenten en helpen zo die congestie te voorkomen. En alleen zo
voorkomen we de steeds toenemende congestie op het stroomnet, alleen zo kunnen we
blijven vergroenen, groenere energie verbruiken, en veel besparen op onze energierekening.
Alleen zo kunnen we onze economische groei veilig stellen.
Dynamische stroomtarieven lagen de afgelopen jaren significant (15-35%) lager dan die van
vaste of variabele leveranciers. Door het stroomverbruik te verschuiven, bijvoorbeeld met
behulp van een slimme app, kan je besparing flink oplopen. Door je auto slim op te laden op
dynamische prijzen bespaarde je ten opzichte van vaste tarieven 62% op je laadkosten*. De
keuze voor de energieleverancier gaat dan ook al een tijdje niet meer over
loyaliteitsbonussen of marginale tariefverschillen. De echte besparing is voor de consument
te halen door het aansturen van elektrische apparaten.
Frank Energie loopt in deze aansturing voor op de concurrentie. Bijvoorbeeld met slim laden.
Hieronder wordt uitgelegd hoe Frank slimmer dan slim (en dan de rest) laadt.
Nu al overtuigd? Met deze link kunt u gebruik maken van de €250,- cashback
De domme lader
Je hebt een elektrische auto. Dan kan je op de oude manier opladen. Dat is met een
energiecontract met een vast tarief, waarbij je auto begint met laden als je thuiskomt,
meestal om 18:00 uur ’s avonds. Soms is ouderwets goed en slim, maar in dit geval niet. Om
18:00 uur is de vraag naar stroom vrijwel elke dag het hoogst omdat iedereen dan thuiskomt
en alle elektrische apparaten aangezet worden. Als de vraag het hoogst is, is de prijs van
stroom meestal ook hoog. Dat merk je als gebruiker niet, omdat je een vast tarief had
afgesproken met je leverancier. Maar die leverancier koopt de energie per uur in, en heeft
die grote volumes tijdens die dure uren, gewoon verdisconteerd in de prijs. Dus die dure
uren betaal je wel degelijk. Daarnaast zorgt die hoge vraagpiek voor grote problemen in ons
netwerk, waardoor je buurman geen zonnepanelen meer kan plaatsen. Dit is nou typisch het
gewoontegedrag dat veel geld kost, niet groen is, en onze energietransitie flink vertraagt.
Onderstaande EV-rijder komt om 17 uur thuis en plugt zijn auto in z'n laadpaal. Hij heeft
geen "slim laden" dienst geactiveerd en de auto zal daarom direct starten met laden.
Hierdoor is hij duurder uit, want rond die periode zijn de uurprijzen (EPEX) vaak hoog. Dit is
duidelijk geen slimme lader.
De slimme lader
De klant hieronder heeft wel een "slim laden" dienst geactiveerd. Er wordt niet direct gestart
met laden maar er wordt eerst een laadplan gemaakt. Volgens dat ideale plan start het laden
om 23u en eindigt om 6u. Daarmee wordt op de goedkoopste EPEX-uren geladen. Dit is een
slimme lader.
De slimste lader
Voor de klant hieronder wordt eerst ook een ideaal laadplan gemaakt, maar er wordt tijdens
het laden ook rekening gehouden met de prijzen op de onbalansmarkt. Deze onbalansprijzen
zijn voorafgaand niet bekend en veranderen binnen de dag continu. Als er momenten
voorbijkomen waarop het voordelig is om eerder te starten of wellicht te stoppen met laden
dan wordt ingegrepen op het opgestelde laadplan. De klant krijgt de garantie dat hij
minimaal de voordelen behorend bij het eerste laadplan toegerekend krijgt. Omdat
opbrengsten op de onbalansmarkt niet automatisch via de energiefactuur worden
verrekend, krijgt de klant deze via een aparte extra bonusvergoeding.
Dat is hieronder versimpeld weergegeven.
Dit is hoe wij voor onze klanten slim laden. Uniek in Nederland en gegarandeerd voordeliger
dan als er alleen op uurprijzen wordt geoptimaliseerd!
Daarnaast gebruiken we artificial intelligence (AI) om de EPEX-prijzen van overmorgen (en de
dag erna) te voorspellen. Vooral in het weekend biedt dat extra voordeel voor onze laders.
Want als die pas op maandagochtend wil vertrekken en als er op zondag lage prijzen worden
voorspeld dan wachten wij op vrijdag en zaterdag nog even met opladen om zo het beste
resultaat te halen.
Dat vinden wij slim laden, maar dan slimmer...
Zo laad je dus goedkoper, groener, en versnel je de energietransitie. Dat zijn dus drie vliegen in één klap.
Doe mee met de €250,- cashback actie
* De besparingen zijn gebaseerd op een simulatie in 2022. De gemiddelde all-in stroomtarieven van vaste en
variabele aanbieders (ACM monitor, peildatum 23 maart 2023) worden vergeleken met de verwachte all-in
dynamische jaarprijs zoals die bij Frank Energie gold op 23 maart 2023.
Links: https://www.frankenergie.nl/nl/nieuws/dynamische-contracten-historisch-voordeliger-dan-vast-en-variabel